Strona główna » Literatura » czasopisma modelarskie » Koleje Małe i Duże » Koleje Małe i Duże (31) 1-2/2014

Producenci

Promocje

Reklama

  • Artesania Latina
  • RB Model
  • AMMO by Mig Jimenez
  • Master

Opinia o produkcie

Mam sklejony i pomalowany model prezentuje sie świetnie lecz polecam naprawde zaawansowanym modelarzom
Ocena produktu 5/5

Kontakt

Certyfikat

alt
Koleje Małe i Duże (31) 1-2/2014

Koleje Małe i Duże (31) 1-2/2014

Dostępność: Niedostępny

Koszt wysyłki: od 0,00 zł

Numer katalogowy: 31

Stan magazynowy:

Cena: 36,00 zł

Brak zmiany ceny produktu w ciągu ostatnich 30 dni

Chwilowo niedostępny

dodaj do schowka

  • Opis produktu
  • Recenzje produktu (0)
Felieton: Pendolino bez pendolina ................................... 1
Remonty polskich dworców kolejowych ........................... 3

Ostatnie lata są wyjątkowe pod względem liczby inwestycji prowadzonych na polskiej sieci kolejowej. Również rekordowa jest wielkość nakładów poświęconych na wszystkie prace. Remontowanych jest wiele linii kolejowych w całym kraju, a także dworców. W Polsce istnieje ponad 2500 dworców kolejowych zarządzanych przez spółkę PKP S.A. z czego około 600 obsługuje pasażerski ruch pociągów. Od 2010 r. realizowany jest szeroko zakrojony program modernizacji dworców kolejowych prowadzony przez spółkę PKP S.A. przy wsparciu środków z budżetu państwa a także Funduszy Europejskich. W latach 2013÷2015 na remonty dworców kolejowych przeznaczono 1 mld zł. W opracowaniu zamieszczamy zestawienie remontowanych w ostatnich latach dworców kolejowych z podziałem na województwa. alt

Z kraju ...................................................................... 10
Nasze sprawy ............................................................. 12
Imprezy 2013/2014 ..................................................... 14
  • 170 lat Kolei Wrocławsko-Świdnicko-Świebodzkiej
  • Ełckiej Kolei Wąskotorowej stuknęło okrągłe 100 lat
  • Jesień z Kapciem
  • Karnawał w Przeworsku
  • Pożegnanie „Peiksów” z „Ogórkiem” w tle
Powrót „Gagarinów” do Czerwieńska i Żagania .............. 28
Lokomotywy elektryczne w spółce Przewozy Regionalne . 40
Stracone lokomotywy serii SP32 ................................... 44
alt

W kolejnym materiale dotyczącym taboru trakcyjnego, który sukcesywnie znika ze szlaków PKP, prezentujemy stan obecny rumuńskich lokomotyw serii SP32 – ostatnich pojazdów trakcji spalinowej zakupionych przez PKP. Niestety wyjątkowo duża awaryjność oraz splot niekorzystnych okoliczności towarzyszących ich służbie spowodowały, że te stosunkowo nowoczesne pojazdy podzieliły los o kilkadziesiąt lat starszych konstrukcji i obecnie podobnie jak one zaliczane są do serii będących u kresu eksploatacji. Po zaledwie dwudziestu kilku latach, jakie minęły od dostarczenia do Polski ostatniego egzemplarza, z inwentarza PKP skreślono aż 90% tych lokomotyw. Aktualnie w codziennej służbie spotkać możemy jedynie 3 maszyny, tj.: SP32-202, -204, -206, jednakże ich praca związana jest z obsługą pociągów osobowych na odcinku Krzyż – Piła – Chojnice jedynie w przypadku awarii kursujących tam planowo autobusów szynowych.

Parowe wagony silnikowe ............................................. 52 alt

Po odzyskaniu niepodległości w 1918 r. koleje państwowe w Polsce odziedziczyły po zaborcach 6 parowych wagonów motorowych, 5 typu Komareka i 1 belgijski. Uruchomione zostały tylko 3 wagony, którymi obsługiwano równinne szlaki od Skarżyska do Ostrowca Świętokrzyskiego, Radomia i do Końskich. W kolejnych latach kolej zagrożona konkurencją samochodową postanowiła wprowadzić do obsługi parowe wagony motorowe, tańsze w eksploatacji od pociągów z parową lokomotywą. W 1928 r. dla DOKP Kraków sprowadzono wagon parowy angielskiej firmy Clayton. W 1929 r. Zakłady Mechaniczne Lilpop, Rau i Loewenstein w Warszawie zakupiły w angielskiej firmie Sentinel-Camel Ltd. dokumentację techniczną i części wagonu parowego, na podstawie których zbudowały kolejny wagon. Dobre wyniki eksploatacyjne Claytona na linii lokalnej Tarnów – Szczucin skłoniły PKP do zamówienia 9 wagonów tego typu w Zakładach Mechanicznych H. Cegielskiego w Poznaniu. Wąskotorowe wagony parowe były też używane na Kolei Lokalnej Chybie-Strumień na Śląsku Cieszyńskim oraz Powiatowej Kolei Sochaczewskiej.

Oświetlona Bipa .......................................................... 76
mój Ty51-108 ............................................................. 80
Skład pociągu EN „Jan Kiepura” w miniaturze H0 ............ 86
alt

Przedstawiając nowości modelarskie z targów w Norymberdze w 2011 r. zwróciliśmy uwagę na zapowiedź firmy L.S.Models wyprodukowania modeli wagonów sypialnych PKP IC kursujących w pociągu EN „Jan Kiepura”. Z rozpoczęciem 2014 roku zapowiedziane modele zostały dostarczone do sklepów modelarskich w całej Europie i błyskawicznie zostały rozprzedane. Dalszy popyt ma być zaspokojony reedycją tych modeli przewidzianą na czerwiec 2014 r. Zainteresowanie wagonami skłania do zwrócenia uwagi na historię tego niezwykłego pociągu, kursujących w jego składzie wagonów i możliwości zestawienia tego składu z modeli wagonów oferowanych przez L.S.Models i inne firmy modelarskie. Rangę i wyjątkowość pociągu podkreślało charakterystyczne granatowe malowanie wagonów z jasnoszarym pasem podokiennym z umieszczonym na nim stylizowanym napisem „EN Jan Kiepura”.

Trybunały Modelarstwa Kolejowego 2014 .................... 100
Z naszej Biblioteki: Stare parowozy w Polsce .............. 102
Ogłoszenia i forum klubowe ....................................... 103

Nikt jeszcze nie napisał recenzji do tego produktu. Bądź pierwszy i napisz recenzję.

Tylko zarejestrowani klienci mogą pisać recenzje do produktów. Jeżeli posiadasz konto w naszym sklepie zaloguj się na nie, jeżeli nie załóż bezpłatne konto i napisz recenzję.

Sklep internetowy shopGold
ostatnio oglądane produkty
Korzystanie z tej witryny oznacza wyrażenie zgody na wykorzystanie plików cookies. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej Polityce Cookies.
Nie pokazuj więcej tego komunikatu